Servicios de Google caídos (Error 500) y online de nuevo

Error 500! Google services have had problems

google downNo, no nos llevemos las manos a la cabeza pero sí, parece que los servicios de Google, algunos, esta mañana estaban fallando. Los servicios que fallaban dependían del usuario, podía fallarte el GMail y Google+, no fallarte ninguno pero si el Drive, por ejemplo. Esto hacía que al acceder a algunas páginas pudieras quedarte con una pantalla en blanco o con un error 500 si es que no te quedabas con una página con un par de loadings infinitos.

Como se puede ver en la captura que os indico abajo, extraída del Panel de Estado de los servicios de Google, el fallo esta aún en dicho panel aunque los servicios esten restaurandos, en mi caso, ya tengo acceso a ellos normalmente pero algunos usuarios aún indican que tienen problemas asi que no os extrañeis si aún os suceden cosas raras.

google_status_dashboard - services down

Seguro que desde Montain View han trabajado a destajo para solucionarlo lo más rápidamente posible, seguramente quedarán aún así, flecos que ir arreglando durante el día. La caída habrá sido como mucho de 1 hora y según el blog oficial de Google, solo ha afectado a un 10% de los usuarios debiendose el problema a un BUG en el software que ya han subsanado. Parece que estan poniendo todos los esfuerzos en evitar que esto vuelva a ocurrir.

Podeis leer la nota que han puesto en el blog:

Earlier today, most Google users who use logged-in services like Gmail, Google+, Calendar and Documents found they were unable to access those services for approximately 25 minutes. For about 10 percent of users, the problem persisted for as much as 30 minutes longer. Whether the effect was brief or lasted the better part of an hour, please accept our apologies—we strive to make all of Google’s services available and fast for you, all the time, and we missed the mark today.

The issue has been resolved, and we’re now focused on correcting the bug that caused the outage, as well as putting more checks and monitors in place to ensure that this kind of problem doesn’t happen again. If you’re interested in the technical explanation for what occurred and how it was fixed, read on.

At 10:55 a.m. PST this morning, an internal system that generates configurations—essentially, information that tells other systems how to behave—encountered a software bug and generated an incorrect configuration. The incorrect configuration was sent to live services over the next 15 minutes, caused users’ requests for their data to be ignored, and those services, in turn, generated errors. Users began seeing these errors on affected services at 11:02 a.m., and at that time our internal monitoring alerted Google’s Site Reliability Team. Engineers were still debugging 12 minutes later when the same system, having automatically cleared the original error, generated a new correct configuration at 11:14 a.m. and began sending it; errors subsided rapidly starting at this time. By 11:30 a.m. the correct configuration was live everywhere and almost all users’ service was restored.

ver más.

La verdad es que estas caídas y como nos puede llegar a afectar, nos debería hace pensar el grado de dependencia que tenemos con este tipo de servicios en la nube, en el caso que nos toca, los servicios de Google. Suerte que la caída ha sido breve.

 

Un saludo,

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *